Δευτέρα 20 Αυγούστου 2012

ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ - ΦΡΟΥΝΤ


ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΥ ΕΝΣΤΙΚΤΟΥ ΤΟΥ ΦΡΟΥΝΤ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ & ΦΡΟΥΔΙΣΜΟΣ


 Ο Φρουδισμος αν καταλαβαμε καλα, θεωρει την εξιδανικευση φυσιολογικη εκτονωση της προς ηδονην ορμης. Συγχρονως όμως δεχεται αυτή την εξιδανικευση βασει της πολιτικης δημιουργιας της τεχνης, της ηθικης, της θρησκειας κλπ. Νεωτεροι όμως ψυχαναλυτες μη αναγνωριζοντας την λειτουργια της εξιδανικευσεως, λενε για την Φρουδικη διδασκαλια ότι κινειται σε ένα φαυλο κυκλο. Ο Φρουντ ισχυριζεται ότι το σεξουαλικο απωθημενο θετει σε κινδυνο τον πολιτισμο & ταυτοχρονα αποτελει απαραιτητη προυποθεση του πολιτισμου.Ετσι με την αποδοχη μονον της απωθησεως, υποστηριζουν ότι οποιος εχει απωθησει τον σεξουαλισμο του αναπτυσει τις διαφορετικοτερες μορφες ηθικης & πνευματικης αυτοπροστασιας,

(ΒΙΛΧΕΛΜ ΡΑΙΧ ΠΕΡΙ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ )

  Αν οι ασθενεις αποκτησουν ξανα επαφη με τις σεξουαλικες τους αναγκες, τοτε θα εξαφανισθουν οι νευρωτικες διαφοροποιησεις. Πανω στις θεσεις αυτές τι απαντησεις δινουν οι Φρουδιστες:Ποια είναι η Χριστιανικη θεση τοσο στην εξαδανικευση του Φρουντ, οσο & της αρνησης από αλλους.

Θα απαντησουμε σε ολη αυτή την ερωτηση αφου πουμε δυο λογια για τον ΒΙΛΧΕΛΜ ΡΑΙΧ, ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ.

Ο Βιλχελμ Ραιχ είναι γιατρος, Βιενναιος, προερχεται από την ψυχαναλυτικη σχολη της Βιεννης. Ξεκινησε ισως από την σχολη του Φρουντ αλλα όπως φαινεται, διαμορφωσε κατοπιν δικη του σχολη & κατευθυνση.Βασικη θεση του βιβλιου το σεξουαλικη επανασταση είναι: Οι ηθικες απαιτησεις που θετει στον εαυτον του ο ασθενης η το ατομο κατω από την πιεση μιας μονιμης κοινωνικης επιρροης, αυξανουν την ανασχεση των σεξουαλικων του & γενικα των υλικων του απαιτησεων. Ο συγγραφεας λοιπον βρισκει μια συγκρουση αναμεσα στο ενστικτο & την ηθικη, αναμεσα στο εγω & τον εξωτερικο κοσμο. Αρα η λυση του προβληματος είναι μια σεξουαλικη επανασταση.Δηλ. μια επανασταση εναντια στο κοινωνικο κατεστημενο, που εμποδιζει την πληρη & ελευθερη ικανοποιηση του ενστικτου.Οι νεοι- προς αυτους κυριως απευθυνεται & σ ένα άλλο βιβλιο-για να δημιουργησουν ομαλες συνθηκες αναπτυξεως στη ζωη τους, πρεπει να ικανοποιουν αδεσμευτα το σεξουαλικο ενστικτο & τους ορους & τις συνθηκες αυτης της αδεσμευτης ικανοποιησεως πρεπει να προσφερει η κοινωνια.Επομενως, μονον με σεξουαλικη επανασταση μπορει να προχωρησει κανεις στην σεξουαλικη απελευθερωση & επομενως στην φυσιολογικη αναπτυξη της ζωης του νεου. Δεν δεχεται δεσποτεια από ηθικες αρχες & αξιες η από μια κοινωνια που κατά τη γνωμη του εκφρασει το κατεστημενο.Πανω σε αυτές τις θεσεις, τι απαντηση δινουν οι ΦΡΟΥΔΙΣΤΕΣ :


Οι Φρουδιστες, μπορει να είναι Ορθοδοξοι φρουδιστες ( κατά την επιστημονικη ορολογια) που μενουν προσκολλημενοι στη θεωρια του Φρουντ & την εφαρμοζουν όπως την εφηρμοσε ο δασκαλος τους. Φρουδιστες όμως λεγονται & αλλοι ψυχιατροι, ψυχολογοι, ψυχοθεραπευτες,οι οποιοι βασικα παραδεχονται την θεωρια του Φρουντ, όμως την νοθευσανε, θα λεγαμε με ορισμενους αλλους παραγοντες που ο Φρουντ ειχε αρνηθει

Η βασικη θεωρια του φρουντ είναι ότι δεν μπορει το σεξουαλικο ενστικτο να ικανοποιειται αδεσμευτως.Θα θελαμε να αναφερουμε για τους απορρουντας το βιβλιο του Φρουντ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΟ- ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ  περιεχει μια γενικη πολύ συντομη θεωρηση της θεωριας του Φρουντ, η οποια κυριως προσδιοριζει την κοινωνικη της οψη, όπως θα διευκρινισουμε & παρακατω.Λεει λοιπον Ο FROMM Ο φρουντ υποστηριξε ότι στην ιστορικη ζωη του ανθρωπου υπηρξε η παραδεισια εποχη. Ηεποχη που ο ανθρωπος ικανοποιουσε αδεσμευτα το σεξουαλικο ενστικτο & δεν συναντουσε προβληματα στη ζωη του, δεν επασχε από νευρωσεις κλπ. Αλλ αυτή η παραδεισια ζωη κατά τον Φρουντ, δεν μπορουσε να συνεχισθει, διοτι ο ανθρωπος επρεπε να προωθει στην περιοχη της προοδου & της κοινωνικης ζωης & αναπτυξεως. Κι ετσι η καταπιεση, ο περιορισμος του σεξουαλικου ενστικτου ηταν πλεον ένα αιτημα της πολιτιστικης αναπτυξεως. Αρα οι Φρουδιστες δεν μπορουν να συμφωνουν με τον ΡΑΙΧ, διοτι υποστηριζει την αδεσμευτη σεξουαλικη ικανοποιηση σαν λυση των προβληματων της ανθρωπινης υπαρξεως. Γι αυτόν, ομαλη κοινωνικη & ατομικη ζωη μπορει να υπαρξει μονον αν δοθουν οι υλικες δυνατοτητες στους νεους να ικανοποιουν το σεξουαλικο ενστικτο χωρις καμια δεσμευση & περιορισμο.
Νομιζουμε ότι οι Φρουδιστες θα διαφωνουν, διοτι βρισκονται προ αυτης της αντιφασεως της διδασκαλιας του Φρουντ, η οποια είναι γι αυτους θεωρητικη αναγκαιοτητα: Το ότι δηλ από τη μια μερια ο ανθρωπος ωθειται εσωτερικα να ικανοποιησει την προς ηδονη ορμη,από την άλλη μερια όμως η κοινωνικη πραγματικοτητα δεν του το επιτρεπει & τον υποχρεωνει σε μια ανασχεση της ορμης, η οποια εφ οσον δεν οδηγει στην νευρωση, οδηγει στην πολιτιστικη προοδο.Ετσι πληρωνει βεβαια πολύ ακριβα, κατά τον Φρουντ, ο ανθρωπος τον πολιτισμο του, διοτι οικοδομειται πανω στην ψυχολογικη προυποθεση ότι πρεπει συνεχως να περιοριζει το ενστικτο για να κερδιζει σε προοδο & σε κοινωνικη &πολιτικη αναπτυξη, εφ οσον φυσικα η ανασχεση δεν παιρνει τον δρομο της νευρωσεως.Φυσικα υπαρχουν κι αλλοι Φρουδιστες, οι οποιοι πολύ περισσοτερο από τους Ορθοδοξους Φρουδιστες διαφωνουν & υποστηριζουν ότι η θεωρηση του γενετησιου ενστικτου ανεξαρτητως των ηθικων αξιων είναι ατυχης αντιμετωπιση, που μπορει να οδηγησει στη λυση του προβληματος.Εδω το υπογραμμιζουμε με πολύ εμφαση. Και σημερα μπορει κανεις να προβαλλει σαν υποστηρικτης αυτης της αποψεως, όχι πατερες της Εκκλησιας ουτε Θεολογους αλλα τον FROMM. Kαι οι δυο κατά βασιν είναι Φρουδιστες , ξεκινησαν από την θεωρια του Φρουντ, την εφηρμοσαν στην πραξη, προσεκρουσαν όμως σε βασικες δυσκολιες.Προσπαθησαν στην αρχη να αναλυσουν κλινικες περιπτωσεις & να λυσουν προβληματα νευρωσεως λαμβανοντας υπ οψιν τους τις αρχες του Φρουντ.Αλλ ειδαν από την πειρα τους ότι δεν ηταν δυνατον να λυσουν τα προβληματα αυτά. Γι αυτό O FROMM  στο βιβλιο του ο ανθρωπος για τον εαυτο του που εχει μεταφραστει στα ελληνικα αφιερωνει ένα βασικο κεφαλαιο με τιτλο η  ουμανιστικη ηθικη  για να υπογραμμισει τη σημασια & την αξια της ηθικης συνειδησεως στην προσπαθεια του προβληματος του ανθρωπου, που εχει βεβαια η λυση του προβληματος  του σεξ.Αλλα με την θεωρηση αυτή ξεφευγει από την βασικη Φρουδικη θεση του & αναπτυσσει μια δικη του, με την οποια ερχεται σε αντιθεση προς τον Φρουντ. Στην εν λογω κριτικη της θεωριας του Φρουντ παραδεχεται βασικα σημεια της διδασκαλιας του αλλα υποδεικνυει σε ποσα σημεια, κατά τη γνωμη του ο Φρουντ ηταν ανεπαρκης η επεσε εξω. Ιδιαιτερως θα πρεπει να σημειωσουμε ότι ο Φρομ με την κριτικη του μας διδει την ευκαιρια να δουμε ότι οι θεσεις του ΦΡΟΥΝΤ σε ορισμενες περιπτωσεις, ηταν θεσεις που ξεκινησαν όχι από αντικειμενικα δεδομενα αλλα από υποκειμενικες του καταστασεις.Απο τον εαυτον του αλλα & απο την πειρα του που ειχε μεσα στο χωρο της κοινωνικης ζωης αλλα & της ιστοριας του κοσμου.Κι αυτό είναι χρησιμο να το ξερει κανεις.

Θα θελαμε εδώ να συμπληρωσουμε με μια απαντηση της KAREN HORNEY ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ & ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ άλλες ΑΠΟΡΙΕΣ: στο βιβλιο της οι συγκρουσεις του εσωτερικου μας κοσμου, κρινοντας τις αποψεις του Φρουντ , για να εφαρμοστουν οι αποψεις αυτές στη μελετη των συγκρουσεων, θα χρειαζοταν να εισαγαγουμε ηθικες αξιες. Αυτές όμως ησαν για τον Φρουντ αθεμιτες & παρεισακτες στο βασιλειο της επιστημης. Συμφωνα με τις πεποιθησεις του αγωνιστηκε να αναπτυξει μια ψυχολογια απαλλαγμενη από τις ηθικες αξιες. Πιστευουμε πως αυτή ακριβως η προσπαθεια του να είναι επιστημονικος – υπο την εννοια των φυσικων επιστημων – είναι ενας από τους σοβαροτερους λογους που οι θεωριες του Φρουντ &  η θεραπεια η βασισμενη σ αυτές περιοριστηκαν σε πολύ στενα πλαισια .Ειδικα φαινεται ότι αυτό συνετελεσε στην αποτυχια του, στο να εξηγησει τον ρολο των συγκρουσεων στη νευρωση παρα την εκτεταμενη εργασια του σ αυτόν τον τομεα, που δυστυχως απετυχε.

Θα πρεπει λοιπον να κανουμε αυτές τις διακρισεις για να βρουμε ακρη σ αυτόν τον κυκεωνα των αποψεων , των ισχυρισμων & των θεωριων.

ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΑΥΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΣ ΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΕΙ & ΤΟΥΣ ΑΠΛΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΛΛΑ & ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΕΩΡΟΥΝ ΟΤΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΛΑ & ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΜΠΕΡΔΕΜΕΝΟΙ ΦΟΒΕΡΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου