Παρασκευή 17 Αυγούστου 2012

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ - ΦΡΟΥΔΙΣΜΟΣ (1)




ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ & ΦΡΟΥΔΙΣΜΟΣ

Θα ξεκινησουμε με μια απλη ερωτηση που στηριζεται σε ολο γενικως το θεμα: « Ποια είναι τα σημεια που η θεωρια του φρουντ ερχονται καθ ολοκληρια σε αντιθεση με τον Χριστιανισμο & σε ποια συμφωνει»

Είναι γενικη η απορια με παρα πολλες πλευρες, τις οποιες κανεις μπορει να συζητησει & να δει. Μια προσπαθεια να συγκρινουμε τον χριστιανισμο με τον Φρουδισμο η να βρουμε κοινα σημεια η διαφορες, ισως από πλευρας θεωρητικης να μη δικαιωνεται  παντοτε, διοτι εχουμε να κανουμε με τον Χριστιανισμο που είναι θρησκεια  η αν θελετε διδασκαλια θρησκευτικη, & με τον Φρουδισμο που δεν εχει καμμια σχεση με την θρησκεια. Ωστοσο υπαρχουν διαφορες, μαλιστα μεγαλες, διαμετρικες αντιθεσεις, όπως λεμε , αλλα κατά πασαν πιθανοτητα  πρεπει να υπαρχουν & κοινα σημεια. Συστηματικη μελετη δεν μπορουμε να κανουμε ουτε να τα εξαντλησουμε μεθοδικα, αλλα την ουσια μπορουμε να την θιξουμε. Υπαρχουν λοιπον μεγαλες διαφορες. Οσον αφορα για τον Χριστιανισμο, προκειται για διδασκαλια,που προυποθετει θεωρια περι του ανθρωπου η οποια δεν συμβιβαζεται καθολου με την θεωρια του φρουντ. Αν απομονωσουμε απ ολον τον Χριστιανισμο την ανθρωπολογια του, για να την συγκρινουμε με την θεωρια του Φρουντ, αφου η θεωρια του Φρουντ είναι ένα τμημα ανθρωπολογιας, θα δουμε ότι οι διαφορες είναι παρα πολύ μεγαλες. Πρωτα πολλα η Χριστιανικη ανθρωπολογια παιρνει ως βαση το δισυποστατο του ανθρωπου, το ότι ο ανθρωπος αποτελειται από σωμα & ψυχη, η απλουστερα από ένα υλικο & ένα πνευματικο μερος. O Φρουντ δεν δεχεται το πνευματικο μερος.Γι αυτόν ο ανθρωπος είναι ένα βιολογικο & οργανικο ον, που μπορει να εχει ψυχικες εκδηλωσεις, που αποτελουν & το αντικειμενο της θεωριας του, αλλ αυτές οι εκδηλωσεις θεωρουνται ως επιφαινομενο της οργανικης ζωης, δηλ προεκτασεις που παντα να νοουνται στον χωρο & την πραγματικοτητα της υλης.Λογω αυτης της βασικης διαφορας δεν μπορουμε να μιλησουμε για κοινα σημεια τα οποια μπορουν να δικαιολογησουν εφαρμογη της θεωριας του Φρουντ η μερους αυτης στην χριστιανικη ζωη, όπως αυτή προσδιοριζεται από την Χριστιανικη Διδασκαλία- σωμα & ψυχη. Ο Φρουδισμος σταματα στην σωματικη πλευρα, αρνειται την πνευματικη, η τουλαχιστον δεν την παραδεχεται όπως ο Χριστιανισμος. Απ εδώ & περα μονο διαφορες μπορουμε να βρουμε. Η προσπαθεια θα ηταν πολύ χρησιμη στο αποτελεσμα της, αν προσπαθουμε να βρουμε κοινα σημεια η τουλαχιστον σημεια όχι οπωσδηποτε κοινα, αλλα στα οποια μπορει πολλες φορες να μειωνεται η αποσταση μεταξυ των 2 θεωριων.Εδω μπορουμε να δαπανησουμε λιγο χρονο για να καταλαβουμε κατι πολύ χρησιμο, επειδη η σταση που κραταμε εναντι του Φρουδισμου είναι τοσο αρνητικη, ώστε ξεπερνα τα ορια  επιβαλλομενης αρνησεως.Το λεμε με κάθε επιγνωση της  σοβαροτητας που εχει ενας τετοιος ισχυρισμος.Βεβαιως η θεωρια του Φρουντ στο συνολο της υποτιμα την ανθρωπινη προσωπικοτητα. Είναι κατι που προσβαλλει το ανθρωπινο ειδος.Δεν μπορουμε να πουμε ότι εχει ορισμενη περιοχη που εναρμονιζεται τοσο πολύ με την ανθρωπινη υποσταση, ώστε να δικαιολογειται να εγκολπωθουμε ένα μερος της θεωριας αυτης.Ομως ο ισχυρισμος ότι δεν υπαρχει κοινο σημειο μεταξυ του Χριστιανισμου & Φρουδισμου δεν είναι απολυτα ακριβης.  Πρωτα – πρωτα σημειο οπου συνανταται  & οι 2 θεωριες είναι το ασυνειδητο. Επειδη ο Φρουδισμος προεβαλλε την σημασια της υπαρξεως & την σπουδαιοτητας του ασυνειδητου, κυριαρχηθηκαμε από τοσο μεγαλη φοβια,ώστε όταν ακουμε περι ασυνειδητου λεμε αμεσως ότι προκειται περι φρουδικου ορου, αρα ας απορριψουμε αυτην την εννοια, αφου ο Φρουντ την διδαξε & την προεβαλλε. Θα πρεπει να σημειωσουμε ότι το ασυνειδητο είναι μια πραγματικοτητα που εχει προβαλλει & η Χριστιανικη ανθρωπολογια.Διοτι ο ασκητης που αγωνιστηκε & αγωνιζεται μεχρι σημερα στην ερημο εναντιον του εαυτου του, των σκοτεινων ροπων που κρυβει μεσα του κανει έναν εντονο & συγκλονιστικο διαλογο με το ασυνειδητο του, με μια περιοχη που δεν είναι γνωστη σε αυτόν.Ξερει ότι προκαλειται από τον ιδιον του εαυτο αλλα αγωνιζεται με σκοτεινες δυναμεις, διοτι δεν εχει την δυνατοτητα να δει προσωπο με προσωπο τον αντιπαλο του, αυτόν που εχει μεσα του & τον οποιο ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ χαρακτηριζει ως « παλαιον ανθρωπον» Θεωρουμε ότι εδώ εχουμε πολλα κοινα σημεια. Θα μπορουσαμε να προχωρισουμε περισσοτερο & να δουμε ότι η από τον Φρουντ προτεινομενη τεχνικη της αναλυσεως του ασυνειδητου αλλα & η δομη της ψυχικης λειτουργιας, στην υποθεση της απωθησεως είναι παρα πολύ γνωστα πραγματα στους ασκητες & σε ολους εκεινους τους πατερες που εχουν ασχοληθει με την ενδοσκοπηση.Εχουμε χαρακτηριστικα κειμενα πατερικα που αν τα βαλουμε διπλα στα βιβλια του Φρουντ εχουμε πληρη συμπτωση ως προς την τεχνικη της απωΘησεως & της αναλυσεως του ασυνειδητου. Και ο φρουντ σε αυτό το θεμα αυτό λεει. Αν κανεις απωθει & κρατα βαθεια μεσα του όλα εκεινα, επιθυμιες & διεγερσεις που πρεπει οπωσδηποτε να εκτονωσει αυτές  λογω της καταπιεσεως θα τον εκδικηθουν.Το καλυτερο πραγμα είναι η συνειδητοποιηση Να μπορει να γνωρισει κανεις αυτά τα πραγματα & να τα αντιμετωπιζει κατω από το φως της λογικης.Στην πραγματικοτητα υπαρχουν κοινα σημεια μεταξυ του Χριστιανισμου &  στον μηχανισμο της απωθησεως & συνειδητοποιησεως.Βεβαιως στην θεωρια του ισχυριζεται & κατι άλλο , είναι η σκοτεινη του προσωπικοτητα, η μη φαινομενη η οποια εχει την εδρα ολων των αρνητικων διθεσεων & ορμων του ανθρωπου όπως επισης & η εδρα ολων των αγαθων διαθεσεων, όπως τις εννοει ο ΦΡΟΥΝΤ. Αυτό δεν σημαινει ότι ηδη το ασυνειδητο  επειδη σε μια ορισμενη χρονικη στιγμη δεχθηκε το πατροναρισμα του Φρουντ είναι μια εννοια αρνητικη & ξενη προς την χριστιανικη ανθρωπολογια. Αντιθετως στη δογματικη διδασκαλια της εκκλησιας θα δουμε ότι λεγεται περι των συνεπειων της πτωσεως του ανθρωπου, δηλ της παραβιασεως του θεληματος του Θεου επι της ψυχοσωματικης υποστασεως του ανθρωπου,  κατά μερος καθιερωνει την εννοια & πραγματικοτητα του ασυνειδητου. Ως προς το κατ εικονα …οι χαρακτηρισμοι « ηχρειωθη» & «ημαυρωθη» η ορθοδοξη εκκλησια απαντα βεβαιως συνεβη αυτό από την αμαρτια. Κοινο σημειο με την θεωρια του Φρουντ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου