Η ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ὁ Νομὸς Πιερίας παρουσιάζει ἔντονο ἀρχαιολογικὸ καὶ ἱστορικὸ ἐνδιαφέρον,
καθὼς ὑπάρχει μιά συνέχεια τῆς ἱστορικῆς του πορείας πού ἐκτείνεται ἀπὸτὸ Νεολιθικὸ οἰκισμὸ τοῦ Μακρυγιάλου, τὴν Ἀρχαία Πύδνα καὶ τὸ Ἀρχαῖο Δίον, τὸ Κάστρο τοῦ Πλαταμώνα καί φθάνει στά Βυζαντινά καί μεταβυντινά μνημεῖα του.
καθὼς ὑπάρχει μιά συνέχεια τῆς ἱστορικῆς του πορείας πού ἐκτείνεται ἀπὸτὸ Νεολιθικὸ οἰκισμὸ τοῦ Μακρυγιάλου, τὴν Ἀρχαία Πύδνα καὶ τὸ Ἀρχαῖο Δίον, τὸ Κάστρο τοῦ Πλαταμώνα καί φθάνει στά Βυζαντινά καί μεταβυντινά μνημεῖα του.
Εἶναι ὁ δεύτερος σὲ πληθυσμὸ δῆμος τοῦ νομοῦ Πιερίας (7.000 κάτοικοι περίπου), στὸ νότιο τμῆμα του καὶ ἀπέχει92 χιλιόμετρα ἀπὸτὴν Θεσσαλονίκη καὶ 22 ἀπὸτὴν Κατερίνη. Ἀνατολικὰ βρίσκεται ἡ παραλία τοῦ Λιτοχώρου μὲ μεγάλο ἀριθμὸ ἀξιόλογων τουριστικῶν ὑποδομῶν.
Παρὰ τὴν μεγάλη ἀνάπτυξη τοῦ δήμου τὶς τελευταῖες δεκαετίες, τὸ Λιτόχωρο παραμένει καὶ σήμερα ἕνα ἀπὸτὰ πιὸ χαρακτηριστικὰ δείγματα μακεδονικῆς ἀρχιτεκτο-νικῆς. Δὲν λείπουν καὶ τὰνεοκλασσικά, λιγοστὰμέν, ἀλλὰ σημαντικὰ ἀρχιτεκτονικὰ μνημεῖα, τὰ ὁποῖα ἀνῆκαν κυρίως σὲ Λιτοχωρίτες ναυτικούς, ποὺ θέλησαν νὰ μεταφέρουν στὸν τόπο τοὺς τὴν αἴγλη τῶν μεγάλων μεσογειακῶν λιμανιῶν.
Ἡ πρώτη καταγεγραμμένη ἀναφορὰ γιὰ τὸΛιτόχωρο εἶναι ὅταν ὁ Ἅγιος
Διονύσιος ἐπισκέφθηκε τὴν περιοχὴ τὸν16ο αἰώνα καὶ ἵδρυσε στὰ βορειοδυτικὰ τὴνἹερὰΜονὴ τοῦ Ἁγίου Διονυσίου ἐν Ὀλύμπω. Ἀπὸτότε τὸ Λιτόχωρο καὶ ἡΜονὴ ἀκολούθησαν μιά κοινὴ ἱστορικὴ πορεία.
Διονύσιος ἐπισκέφθηκε τὴν περιοχὴ τὸν16ο αἰώνα καὶ ἵδρυσε στὰ βορειοδυτικὰ τὴνἹερὰΜονὴ τοῦ Ἁγίου Διονυσίου ἐν Ὀλύμπω. Ἀπὸτότε τὸ Λιτόχωρο καὶ ἡΜονὴ ἀκολούθησαν μιά κοινὴ ἱστορικὴ πορεία.
Τὸ «Χοροστάσι», μὲ τὸν αἰωνόβιο πλάτανό του, εἶναι ὁ χῶροςὅπου δίδαξε ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς, κατὰ τὴν παράδοση, ἐνῶ ἀργότερα,δίπλα στὸ ναΐσκο ποὺ τιμᾶ τὴμνήμη του, γίνονταν πανηγύρια. Στὰχρόνια της Τουρκοκρατίας λειτούργησε κρυφὸσχολειὸ μέσα στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἁγίας Σολομονῆς.
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ
Μοναστῆρι τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου Πέτρας. Τὸ μοναστῆρι τῆς Παναγίας κοντά στὸ χωριὸ Πέτρα χρονολογεῖται ἀπὸτὸν 11ο αἰώνα. Ἀπετέλεσε κατά τό παρελθόν ἕδρα ἐπισκοπῆς.
Τόἐξωκκλήσι τῆς Ἄγ.Κόρης βρίσκεται στούς πρόποδες τοῦ Ὀλύμπου κοντά στήν Βροντοῦ, σέ μιά ἀπότομη χαράδρα. Εἶναι ἀφιερωμένο σέ ἄγνωστη θαυματουργό ἁγία νεομάρτυρα, πού ἔζησε τήν περίοδο τῆς Τουρκοκρατίας.
Ἐκκλησία τῆς Ἁγίας Τριάδος - Βροντοῦ: Μιά ἐκκλησία τοῦ 14ου αἰώνα χτισμένη σὲ ἕναν βράχο σὲ ὕψος 420 μ. Εἶναι τοποθετημένη στὴν ἔξοδο τοῦ ρέματος τοῦ Παπᾶ, κοντὰ στὸ χωριὸ Βροντοῦ. Ὑπάρχουν δύο ἁγιογραφίες στὴν ἐκκλησία,ἡ πιὸ πρόσφατη χρονολογεῖται ἀπὸτὸν 17ο αἰώνα.
Ἡ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου στήν Ἄνω Σκοτίνα εἶναι κτίσμα τοῦ 17ου αἰώνα μὲ ἕναἔξοχα χρωματισμένο ἐσωτερικό. Μιά σειρὰ ἀφηγήσεωνἀπὸτὴν Παλαιὰ καὶ τὴν Καινὴ Διαθήκη κοσμοῦν τὸ Ναὸ καὶ μιά μεγάλη σύνθεση τῆς Δευτέρας Παρουσίας τὸ Νάρθηκα. Χαρακτηριστικὸ εἶναι τὸ ξύλινο τέμπλο.
Τόἐξωκκλήσι τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ στήν περιοχή τῆς Σκοτίνας μέ τίς περίφημες τοιχογραφίες του.
Τό Μοναστῆρι τῆς Παναγίας Κανάλων, εὑρίσκεται σὲ ἀπόσταση8 χλμ. ἀνατολικά τοῦ χωριοῦ Καρυά, στὴ χαράδρα τῆς Ζηλιάνας. Εἶναι ἀφιερωμένο στὴ γέννηση τῆς Μητέρας τοῦ Θεοῦ. Ἡ ἴδρυσή του σύμφωνα μὲ τήν παράδοση, χρονολογεῖται περίπου τόν 11ο αἰῶνα. Εἶναι Μετόχι τῆς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Διονυσίου.
Μοναστῆρι τῆς Ἁγίας Τριάδος - Σπαρμοῦ. Στὴν ἔξοδο τοῦ ρέματος τοῦ Μαυρατζᾶ καὶ σὲ ὑψόμετρο 1.020 μ. βρίσκεται ἡ ἀνδρώαἹερά Μονὴ τῆςἉγίας Τριάδος τοῦ Σπαρμοῦ, ποὺ ἤκμασε στὶς ἀρχὲς τοῦ 18ου αἰώνα.
Τὸ μοναστῆρι τοῦ Ἁγίου Γεωργίου πού βρίσκεται στὸχωριὸ Ρητίνη καὶ εἶναι Μετόχι τῆς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Διονυσίου. Εἶναι ἕνα μετα-βυζαντινὸ μνημεῖο μὲ σημαντικὲς ἁγιογραφίες τοῦ 14ου καὶ 16ου αἰώνα. Σύμφωνα μὲ λαϊκές μαρτυρίες ἀποτελοῦσε κρυσφύγετο τῶν ἀγωνιστῶν κατὰ τὴδιάρκεια τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγώνα.
Στήν περιοχή τοῦ Λιτοχώρου ὑπάρχουν ἐπίσης καί τά ἑξῆςἀξιόλογα ἐξωκκλήσια. Τῆς Ἁγίας Μαρίνας, τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, τῶν ἉγίωνἈποστόλων, τοῦ Προφήτη Ἠλία, τοῦ ἉγίουἸωάννου τοῦ Θεολόγου, τοῦ Γενεθλίου της Θεοτόκου (Παναγία πάπα-Νεχτάρη), ὁ παλαιὸς Ναὸς τῆς Ἁγίας Σολομονῆς (Μετόχι τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Διονυσίου) κ.ἄ.
ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ
Στὶς πλαγιὲς τοῦ Ὀλύμπου μπορεῖ κανεὶς νὰ ἐπισκεφθεῖ τὶςἀρχαῖες πόλεις Δίον, Πίμπλεια καὶ Λείβηθρα, καθὼς καὶ τὸκάστρο τοῦ Πλαταμῶνος, ποὺ εἶναι χτισμένο πάνω στὴν ἀρχαία πόλη Ἡράκλεια.
ΑΡΧΑΙΟ ΔΙΟΝ
Στοὺς πρόποδες τοῦ Ὀλύμπου καὶ μόλις 5 χλμ. ἀπὸτὶς Πιερικὲς ἀκτὲς βρίσκεται τὸ ἀρχαῖο Δίον, ἡ ἱερὴ πόλη τῶν Μακεδόνων. Ἀπὸτὰ ἀνασκαφικὰ εὐρήματα προκύπτει ὅτι τὸ Δίον καλύπτει μιά ζωὴ 1000 χρόνων, ἀπὸτὸν 5ο αἰ. π.Χ. μέχρι τὸν 5ο αἰ. μ.Χ.
Στὸ Δίον συγκεντρώνονταν οἱ Μακεδόνες, γιὰ νὰτιμήσουν σὲ τακτὰ χρονικὰ διαστήματα μὲ θυσίες καὶ ἀναθήματα τοὺς Ὀλυμπίους θεούς. Ὁ ἐπίλογος γιά τήν πόλη γράφηκε τὸν5ο αἰ. μ.Χ., ἀπό καταστρεπτικούς σεισμούς, πλημμῦρες καὶ ἄλλες θεομηνίες. Σήμερα στὸ Ἀρχαιολογικὸ Μουσεῖο τῆς περιοχῆς ἐκτίθενται τὰ εὐρήματα τῶν ἀνασκαφῶν. Κάθε καλοκαίρι διοργανώνεται τὸ Φεστιβὰλ Ὀλύμπου στὸ ἀρχαῖο θέατρο τοῦ Δίου.
ΛΕΙΒΗΘΡΑ-ΠΙΜΠΛΕΙΑ-ΛΕΙΔΗΡΑ
Στὴν περιοχὴ τῆς Σκοτίνας εἰκάζεται ὅτι βρισκόταν ἡ ἀρχαία Πίμπλεια, τὰ Λείδηρα καὶ τὰΛείβηθρα, πόλεις ποὺσυνδέθηκαν μὲ τὴ ζωὴ καὶ τὸν θάνατο τοῦ Ὀρφέα.
ΤὰΛείβηθρα καὶ ἡ Πίμπλεια βρίσκονταν στοὺς πρόποδες τοῦ Ὀλύμπου καὶ στὸ βόρειο τμῆμα τῆς Σκοτίνας. Ἀνακαλύφθηκαν τείχη, τὰ ὁποῖα κτίστηκαν ἀπὸτὸν Βασιλιὰ Ἀρχέλαο τῆς Μακεδονίας, στὰ τέλη τοῦ 5ου π. Χ. αἰώνα.
Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, τὰ Λείβηθρα ἢ ἡγειτονικὴ πόλη τῆς Πίμπλειας, θεωροῦνται ἡ πατρίδα τοῦ Ὀρφέα Στήν περιοχὴ ἴσως γίνονταν οἱ ἀρχαιότερες μυστηριακὲς τελετὲς.
Στὴν Παραλία τῆς Σκοτίνας ἀνακαλύφθηκαν καὶ τὰ ἐρείπια μιᾶς ἀρχαίας πόλης ποὺ μᾶλλον ἀποδίδονται στὴν πόλη Λείδηρα.
ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΟΥ ΠΛΑΤΑΜΩΝΑ
Ἀποτελεῖ κάστρο - πόλη τῆς μεσοβυζαντινῆς περιόδου τοῦ 10ου αἵ. μ.Χ. Εἶναι χτισμένο νοτιανατολικὰ τοῦ Ὀλύμπου,στὴ θέση τῆς ἀρχαίας πόλης Ἡράκλειας. Ὁ Πύργος του, ποὺ δεσπόζει πάνω στὴν ἐθνικὸ ὁδό,εἶναι ἕνα ἐπιβλητικὸ μεσαιωνικὸ φρούριο.
Σημαντικὰ εὑρήματαἀποτελοῦν : ὁ βυζαντινὸς ναὸς τοῦ 10ου - 11ου αἰώνα, οἱ οἰκίες10ου αἰώνα, ὁ ναὸς τοῦ 18ου αἰώνα, τὸ τμῆμα ἑλληνιστικοῦ τείχους καὶ ἡ πύλη στὸ τεῖχος τοῦ ἀκροπυργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου